ABC



Dit is waar ik me mee heb bezig gehouden de laatste tijd.
Het is een alfabet van stedelijke details, die ik in de Deventer binnenstad gevonden heb.
Ik zal alle letters op dit blog zetten, en er wat bij vertellen.....

Kun je je voorstellen hoe ik door de stad heb gelopen? De gekste details werden ineens heel interessant. Ik keek niet meer naar pittoreske straatjes, IJsselgezichten of mooie gevelversieringen. Ik zag alleen nog vormen van letters.

Het idee is niet helemaal van mij. Ik zag ergens een tekst, gemaakt van foto's van bekende gebouwen. De A was bijvoorbeeld een deel van de Eiffeltoren, de I was de Big Ben. En ik dacht: Deventer heeft zoveel mooie kenmerkende gebouwen, dat moet lukken. Ik maakte heel veel foto's, en vele vielen af.

De B was helemaal geen probleem. Overal dubbele boogramen, en ik fotografeerde er veel. In die bogen zit ook een D of een M of een Y als je alleen het middenstuk neemt.
De C kun je er ook uithalen. Maar als C koos ik voor een detail van een balkon, van een groot statig pand aan de Singel. Zomaar een toevalstreffer.

Voor de B koos ik uiteindelijk twee bogen aan de achterkant van het oude St. Josephziekenhuis, nu een hotel. Ik moest wel stiekem een privéterrein op sluipen, maar dan heb je ook wat.




Over de A heb ik lang gedaan. Ik focuste op puntdaken. Maar een overtuigende A wou het niet worden. Totdat ik een keer in het Bergkwartier langs een electriciteitskastje liep en de perfecte A me recht in het gezicht staarde.





3 opmerkingen: