YZ



En als klap op de vuurpijl ..... YZ.

De Y had ik ook uit die talloze boogramen kunnen halen, kijk maar.




Niet gedaan. Mijn Y is een groot muurijzer, dat ik vond in de straat die Achter de Muren Zandpoort heet. Ik las er laatst iets over, waarom die straat zo heet. Er stonden namelijk twee muren om de stad heen, vandaar het meervoud 'muren'. Hier en daar staan nog stukjes stadsmuur.




Nu over de Z, ook zo'n hoofdpijnletter.
Mijn eerste idee was om de Z te halen uit de zigzag opgehangen parapluutjes. Dat zijn wel allemaal Z-en maar ze springen er op een foto niet echt uit als een letter Z.
Ik zag een Z in de stoep, maar ook niet echt duidelijk. En ik zag de Z op gevels staan.




Op de Brink staat een prachtig pand in Art Nouveau-stijl waarin vroeger V&D zat. Op de gevel staat Magazijn De Zon. Het is een rijksmonument. Misschien kon ik daar de Z uit pikken.




Ik zag ook een Z in de steiger waar de pont aanlegt aan de overkant.




Uiteindelijk ben ik gegaan voor het standbeeld van Albert Schweitzer op de Brink. Hij kreeg een standbeeld omdat, na zijn dood, in het Penninckshuis (het versierde pand op de achtergrond) het Albert Schweitzercentrum was gevestigd. Nu zit het VVV in dit pand. Op het standbeeld staat: Eerbied voor het leven.
Hij leverde de Z voor mijn alfabet. Een mooie afsluiting.



4 opmerkingen:

  1. Mijn zoon heeft een paar jaar in Deventer gestudeerd en dus ook gewoond, maar ik ken de stad niet echt, al komen een paar foto's me wel bekend voor. Een fijne avond en hierna een heerlijk weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu heb ik alles even door gekeken en zo zie je alles eens op een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Very creative approach and so wonderful to see from across the sea!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel mooie afsluiting! Wat een leuke serie, ik heb echt even genoten, terug in de (goeie?, ouwe?) tijd... (het was een redelijk dramatische tijd in Deventer, maar juist daarom heb ik er denk ik warme herinneringen aan) Dank je wel, voor je originele kijk op mijn oude woonplaats!

    BeantwoordenVerwijderen